Το μεταπολεμικό ζαχαροπλαστείο της Θεσσαλονίκης που απογείωσε το πολίτικο γλυκό και το σύστησε ξανά σε όλο τον πλανήτη
Αν υπήρχε Μέκκα του… τσουρεκιού, αυτή, τουλάχιστον για τους μυημένους φίλους του αγαπημένου γλυκού, γιατί αμφισβητίες υπάρχουν παντού και πάντα, θα ήταν χωροθετημένη, το δίχως άλλο, στη Θεσσαλονίκη. Για την ακρίβεια, θα βρισκόταν στην καρδιά του εμπορικού κέντρου της πόλης. Στη συμβολή των οδών Τσιμισκή και Αριστοτέλους. Εκεί όπου, από το 1948 έως και σήμερα, λειτουργεί αδιαλείπτως το ζαχαροπλαστείο Τερκενλής.
Σημείο αναφοράς για τους γλυκούς… πειρασμούς της Θεσσαλονίκης, του οποίου η φήμη, ιδίως για το τσουρέκι, έχει ξεπεράσει, πλέον, τα στενά όρια του νομού και έχει μεταφερθεί, από στόμα σε στόμα, σε όλη τη χώρα. Τα τελευταία χρόνια δε, η χάρη του έχει εξαπλωθεί και στο εξωτερικό, μέσω των Ελλήνων μεταναστών που έχουν γνωρίσει τις γεύσεις και τα προϊόντα της Τερκενλή και τα αναζητούν και στις χώρες της δυτικής Ευρώπης όπου διαβιούν πλέον, καθώς η επιχείρηση πραγματοποιεί ορισμένες εξαγωγές κυρίως σε επίπεδο χονδρικής. Στη διεθνοποίηση της φήμης του ζαχαροπλαστείου, όμως έχουν συνδράμει έως ένα βαθμό και οι τουρίστες που, όλο και περισσότερο, επιλέγουν τη «νύμφη» του Βορρά για να κάνουν ολιγοήμερες διακοπές αναψυχής.
Τσουρέκι σαν… σουβενίρ
Παρατηρώντας κανείς την απήχηση που έχει στο κοινό ο φημισμένο τσουρέκι, δεν είναι ίσως υπερβολή να πει πως το όνομα Τερκενλής είναι συνυφασμένο με την ίδια τη Θεσσαλονίκη. Ιδίως σε περιόδους μεγάλων εορτών, όπως είναι τα Χριστούγεννα, η Πρωτοχρονιά και το Πάσχα, πολλοί Θεσσαλονικείς και επισκέπτες της πόλης, θα περάσουν μια βόλτα από ένα κατάστημα της αλυσίδας να κάνουν τις απαραίτητες προμήθειες. Είτε για προσωπική κατανάλωση, είτε για δώρο προς άλλους συγγενείς και φίλους. Κάτι σαν σουβενίρ, που δεν γίνεται να μην πάρεις μαζί σου.
Μπορεί, βέβαια, το εμβληματικό ζαχαροπλαστείο να οφείλει τη δημοφιλία του, εν πολλοίς, στο ευωδιαστό του τσουρέκι, όμως, ο Τερκενλής δεν είναι μόνο αυτό και δεν έχει παρουσία μόνο στην Τσιμισκή και Αριστοτέλους γωνία.
Στα 66 χρόνια της, μέχρι τώρα, ιστορικής της διαδρομής, η επιχείρηση, εξελίχθηκε σε αλυσίδα κι αυτή τη στιγμή αριθμεί περί τα 20 καταστήματα σε διάφορα σημεία της χώρας. Σε κάθε ένα από αυτά, εάν είσαι λάτρης των γλυκών, θα διαπιστώσεις ότι οι… Σειρήνες που σε προ(σ)καλούν για να μπεις και να δοκιμάσεις είναι πολλές. Και πρέπει να δεθείς πολύ γερά στο κατάρτι της αυτοσυγκράτησης, εάν δεν θέλεις να υποκύψεις στον πειρασμό. Δεν είναι τυχαίο ότι συχνά - πυκνά σχηματίζονται ουρές στα μαγαζιά του δικτύου της αλυσίδας, όπως και ότι τα διπλοπαρκαρισμένα, με αναμμένα τα alarm, αυτοκίνητα, έξω από αυτά, αποτελούν σύνηθες φαινόμενο.
Ποτάμια από σοκολάτες και σιρόπια, μπερδεύονται με βουνά από άλευρα, αβγά και βούτυρα, σε μυστικές συνταγές και οδηγούν σε αναρίθμητους συνδυασμούς, που όρεξη να έχεις να δοκιμάζεις. Βέβαια οι επιλογές που ξεδιπλώνονται μπροστά στον καταναλωτή δεν εξαντλούνται μόνο στο κλασσικό παραδοσιακό τσουρέκι, το οποίο παρεμπιπτόντως συνεχίζει να κρατά τα σκήπτρα στην προτίμηση του κοινού. Δίπλα σε αυτή την all time classic πρόταση, η οικογένεια Τερκενλή έχει προσθέσει, στην πάροδο των ετών, και νέες ποικιλίες όπως το γεμιστό τσουρέκι με λευκή και σκούρα σοκολάτα, με κάστανο, φράουλα, λεμόνι κ.λπ, αλλά και σπεσιαλιτέ σαν το φυτικό τσουρέκι με γλυκιά κολοκύθα, πορτοκάλι και κακουλέ ή το αλμυρό τσουρέκι. Υπάρχουν, επίσης, πολλές προτάσεις σε κέικ, πίτες, κρουασάν, βουτήματα, τάρτες, μπισκότα, σιροπιαστά, σοκολατοειδή, παγωτό, παγωμένο γιαούρτι, παραδοσιακά και νηστίσιμα προϊόντα, snacks, καθώς και ειδικά παρασκευάσματα για κάθε εποχή και περίσταση, αφού στην Τερκενλής έχει αναπτυχθεί και βραχίονας εξυπηρέτησης catering.
Στη χρήση άριστων υλικών το… μυστικό
Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας του Τερκενλή; «Δεν υπάρχει κάποιο ιδιαίτερο υλικό ή προϊόν που να χρησιμοποιούμε και να κάνει τη διαφορά. Η χρήση άριστων υλικών σε συνδυασμό με τη σωστή επεξεργασία και την αγάπη για αυτή τη δουλειά μας οδηγούν σε ένα καλό αποτέλεσμα. Τα γλυκά, τα αλμυρά, αλλά και ο άρτος που παράγουμε, είναι οι μεταφορείς των ποιοτικών μας ενεργειών και κυρίως των συναισθημάτων μας, τα οποία κυριαρχούνται από σεβασμό, αφοσίωση και αγάπη για το αντικείμενο», τονίζει ο Παύλος Τερκενλής, ο οποίος βρίσκεται το τιμόνι της οικογενειακής επιχείρησης τα τελευταία χρόνια. Προσθέτει δε ότι στην Τερκενλής αφουγκράζονται τα μηνύματα της αγοράς, διότι «στόχος μας είναι να βελτιώνουμε καθημερινά την ποιότητα και να γίνονται όλοι μας οι συνεργάτες κοινωνοί αυτής της ατέρμονης πορείας». Ειδικά για το τσουρέκι διαβεβαιώνει ότι «φυσικά και δεν πρόκειται να αλλάξει κάτι που να βλάψει την παραγωγή του» και υπόσχεται στους απανταχού πιστούς φίλους των γεύσεων του ζαχαροπλαστείου ότι «θα γίνονται πάντα δοκιμές νέων προϊόντων και θα εισάγονται καινούρια είδη στην παραγωγή και στα καταστήματα, γιατί είναι κάτι που το θέλουμε τόσο εμείς, όσο κι ο κόσμος».
Το αποτύπωμα της κρίσης
Παρά την αναγνώριση που υπάρχει από το καταναλωτικό κοινό στα προϊόντα της αλυσίδας, η κρίση που μαστίζει την ελληνική οικονομία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην επιχείρηση. Αν κι όπως επισημαίνεται, με μικρότερη επιρροή σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Σύμφωνα με τον κ. Τερκενλή, η κρίση έχει επηρεάσει σε τρεις εντελώς διαφορετικές κατευθύνσεις. Η πρώτη, κατά το συνομιλητή μας, σχετίζεται με το γεγονός ότι ο καταναλωτής έχει απολέσει την οικονομική δυνατότητα να απολαμβάνει, σε συχνή περιοδικότητα, τη μικρή, αναγκαία, χαρά της κατανάλωσης ενός εδέσματος και έχει περιορίσει αισθητά τις ενέργειες που σχετίζονται γενικά με την απόλαυση, με αποτέλεσμα να συρρικνώνεται η κατά κεφαλήν κατανάλωση.
Η δεύτερη παράμετρος έχει να κάνει με την έλλειψη οικονομικού ελέγχου, αλλά και τήρησης βασικών κανόνων της αγοράς. Όπως τονίζει, ο κλάδος έχει κατακλυστεί από «επενδυτές» με αγνώστου προέλευσης κεφάλαια και παντελή έλλειψη επαγγελματικής δεοντολογίας και η εξέλιξη αυτή έχει στρεβλώσει την αγορά, εισάγοντας νέα ήθη στο φάσμα της αρτοζαχαροπλαστικής.
Ο τρίτος αρνητικός παράγοντας, τέλος, αφορά στις συνθήκες οικονομικής ασφυξίας που δημιουργούνται με την αύξηση των κοστολογίων των προϊόντων, αφού, όπως λέει, η άνοδος των τιμών των πρώτων υλών, την τελευταία πενταετία, συνεχίζεται αδιάλειπτα. Πρόκειται κυρίως για πρώτες ύλες ξένης προέλευσης που παραδοσιακά αποτελούσαν είτε προϊόντα της ελληνικής αγροτικής οικονομίας, είτε προϊόντα της δευτερογενούς παραγωγής. «Η ελληνική οικονομία συρρικνώθηκε, προμηθευτές εξαγοράστηκαν από πολυεθνικές και οι μικρομεσαίοι παραγωγοί εξαφανίστηκαν», υπογραμμίζει ο κ. Τερκενλής, ενώ σχολιάζοντας το κόστος της ενέργειας τονίζει ότι συνεχώς αυξάνει και πως η έλευση του φυσικού αερίου ουδόλως αποτέλεσε μια φθηνή ενεργειακή λύση στο επίπεδο των καταναλώσεων της εταιρείας.
«Παρόλα αυτά, μας δίνει ιδιαίτερο κουράγιο το γεγονός ότι, αν και παρατηρούμε συνεχή και αισθητή μείωση του μέσου όρου κατανάλωσης ανά πελάτη, ο αριθμός των πελατών συνεχώς αυξάνει ανά σημείο, αν και την ίδια στιγμή ο ανταγωνισμός μας κατακλύζει από παντού», αναφέρει ο κ. Τερκενλής. Μάλιστα για την πιστότητα των πελατών της επιχείρησης, ο συνομιλητής μας θυμάται ένα περιστατικό μια φορά σε ένα αεροπορικό του ταξίδι, όταν ο διπλανός του, χωρίς να γνωρίζει ότι απευθύνεται στον ιδιοκτήτη της αλυσίδας, τον επέπληξε όταν πίστεψε ότι θα τοποθετήσει την τσάντα του στη σακούλα με τα τσουρέκια που είχε αγοράσει πριν φύγει από τη Θεσσαλονίκη. «Σχεδόν με μάλωσε, αλλά όταν διαπίστωσα πως ο καυγάς που πήγε να στηθεί, ήταν για να μην στριμώξω τα τσουρέκια, χαμογέλασα και ξανακάθισα, χωρίς να του αποκαλύψω ποιος είμαι», λέει χαρακτηριστικά.
Με ρίζες στον προηγούμενο αιώνα
Η ιστορία της αλυσίδας Τερκενλή, έλκει τις ρίζες της στις αρχές του περασμένου αιώνα. Το θεμέλιο λίθο για το σημερινό οικοδόμημα τον έθεσε ο Σταύρος Τερκενλής ο οποίος άρχισε την καριέρα του στο χώρο της ζαχαροπλαστικής το μακρινό 1926, ως εργαζόμενος σε συγγενική επιχείρηση, από όπου αποχώρησε μετά από 20 έτη. Το 1948 ιδρύει τη δική του επιχείρηση, ανοίγοντας το ζαχαροπλαστείο Τερκενλής στη συμβολή των οδών Τσιμισκή και Αριστοτέλους, στη θέση που βρίσκεται ακόμη και σήμερα και έκτοτε ξεκινά μια πορεία άρρηκτα συνδεδεμένη με την ιστορία της πόλης και των κατοίκων της Θεσσαλονίκης.
Τη σκυτάλη της επιχείρησης, 40 χρόνια μετά, το 1988, την παίρνει στα χέρια του ο νεαρός, τότε, Παύλος Τερκενλής, γιος του ιδρυτή, ο οποίος έχοντας σπουδές –πέραν του πτυχίου από το τμήμα ηλεκτρολόγων μηχανικών της Πολυτεχνικής του ΑΠΘ και της λογιστικής- στην περίφημη σχολή αρτοζαχαροπλαστικής Le Cardon Bleu, στην «πόλη του Φωτός» και με πρακτική στο ζαχαροπλαστείο Steinmann της Ελβετίας, θα συνεχίσει την οικογενειακή παράδοση με επιτυχία. Αρχικά μάλιστα, όπως λέει, οι συνομιλητές του, στα επαγγελματικά ραντεβού, τον αντιμετώπιζαν με εμφανή έκπληξη, λόγω του νεαρού της ηλικίας του. «Νόμιζαν πως είμαι ο υιός ή ο εγγονός του ιδιοκτήτη και μέχρι να το συνειδητοποιήσουν καταλάβαινες την έκπληξή τους. Αλλά από τότε έχουν περάσει αρκετά χρόνια…», θυμάται ο κ. Τερκενλής.
Ως πρώτο βήμα, όντας στα ηνία της επιχείρησης, ανανεώνει και εκσυγχρονίζει το μηχανολογικό εξοπλισμό, εγκαθιστά νέες μονάδες παραγωγής και προσλαμβάνει νέα στελέχη και συνεργάτες στην παραγωγή και στη διάθεση. Πολλοί εξ αυτών των συνοδεύουν ακόμη και σήμερα στο χώρο εργασίας, έχοντας συμπληρώσει πάνω από 25 χρόνια δουλειάς, αφού οι σχέσεις της ιδιοκτησίας με το προσωπικό, ακόμη κι αν καμιά φορά πέρασαν από κύματα, ξεπεράστηκαν εντός της «οικογένειας». Και στα θέματα της μισθοδοσίας, όμως, όλα καταβάλλονται στο ακέραιο και στην ώρα τους, ενώ ως bonus, συχνά – πυκνά οι περίπου 300 εργαζόμενοι σε όλο το δίκτυο, έχουν τη δυνατότητα να ψωνίζουν από τα καταστήματα σε πολύ χαμηλές τιμές.
Προϊόντος του χρόνου, στην επιχείρηση εφαρμόζονται νέες ιδέες και πρακτικές στο εργαστήριο, διευρύνεται η γκάμα των προϊόντων, ενώ σταδιακά αναπτύσσεται και το δίκτυο καταστημάτων. Σήμερα η έδρα και το εργοστάσιο της Τερκενλή βρίσκεται στη Νέα Ραιδεστό, όπου διοίκηση και παραγωγή συνυπάρχουν (σε ένα χώρο 8.000τ.μ.) μαζί με ένα πρατήριο πώλησης προϊόντων. Υπάρχουν επίσης τρία καταστήματα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, δυο στο Ντεπώ και ένα στη Θέρμη, παρουσία στο εμπορικό κέντρο Mediterranean Cosmos, στο σιδηροδρομικό σταθμό, στο σταθμό υπεραστικών λεωφορείων, καθώς και διπλή παρουσία στο αεροδρόμιο Μακεδονία. Στην Αθήνα καταστήματα με το σήμα Τερκενλής θα βρει κανείς στο αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος, στα εμπορικά κέντρα The Mall & Golden Hall στο Μαρούσι και ένα στην περιοχή του Χαλανδρίου, ενώ στις εθνικές οδούς συναντάς διπλό σημείο στο ύψος της Λεπτοκαρυάς και ένα στη θέση Σπαθοβούνι στη Πελοπόννησο. Περίπου τα μισά από αυτά είναι ιδιόκτητα και τα άλλα λειτουργούν στο πλαίσιο συνεργασιών με άλλες εταιρείες. Εσχάτως στην «οικογένεια» της επιχείρησης προστέθηκε και ένα νέο concept, που γεννήθηκε από την Τερκενλής και ονομάζεται «ΚΛΕΑ». Πρόκειται για ένα σύγχρονο αρτοποιείο στο Πανόραμα Θεσσαλονίκης κι ένα αντίστοιχο με μορφή συνεργασίας στο αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος της Αθήνας.
Αν υπήρχε Μέκκα του… τσουρεκιού, αυτή, τουλάχιστον για τους μυημένους φίλους του αγαπημένου γλυκού, γιατί αμφισβητίες υπάρχουν παντού και πάντα, θα ήταν χωροθετημένη, το δίχως άλλο, στη Θεσσαλονίκη. Για την ακρίβεια, θα βρισκόταν στην καρδιά του εμπορικού κέντρου της πόλης. Στη συμβολή των οδών Τσιμισκή και Αριστοτέλους. Εκεί όπου, από το 1948 έως και σήμερα, λειτουργεί αδιαλείπτως το ζαχαροπλαστείο Τερκενλής.
Σημείο αναφοράς για τους γλυκούς… πειρασμούς της Θεσσαλονίκης, του οποίου η φήμη, ιδίως για το τσουρέκι, έχει ξεπεράσει, πλέον, τα στενά όρια του νομού και έχει μεταφερθεί, από στόμα σε στόμα, σε όλη τη χώρα. Τα τελευταία χρόνια δε, η χάρη του έχει εξαπλωθεί και στο εξωτερικό, μέσω των Ελλήνων μεταναστών που έχουν γνωρίσει τις γεύσεις και τα προϊόντα της Τερκενλή και τα αναζητούν και στις χώρες της δυτικής Ευρώπης όπου διαβιούν πλέον, καθώς η επιχείρηση πραγματοποιεί ορισμένες εξαγωγές κυρίως σε επίπεδο χονδρικής. Στη διεθνοποίηση της φήμης του ζαχαροπλαστείου, όμως έχουν συνδράμει έως ένα βαθμό και οι τουρίστες που, όλο και περισσότερο, επιλέγουν τη «νύμφη» του Βορρά για να κάνουν ολιγοήμερες διακοπές αναψυχής.
Τσουρέκι σαν… σουβενίρ
Παρατηρώντας κανείς την απήχηση που έχει στο κοινό ο φημισμένο τσουρέκι, δεν είναι ίσως υπερβολή να πει πως το όνομα Τερκενλής είναι συνυφασμένο με την ίδια τη Θεσσαλονίκη. Ιδίως σε περιόδους μεγάλων εορτών, όπως είναι τα Χριστούγεννα, η Πρωτοχρονιά και το Πάσχα, πολλοί Θεσσαλονικείς και επισκέπτες της πόλης, θα περάσουν μια βόλτα από ένα κατάστημα της αλυσίδας να κάνουν τις απαραίτητες προμήθειες. Είτε για προσωπική κατανάλωση, είτε για δώρο προς άλλους συγγενείς και φίλους. Κάτι σαν σουβενίρ, που δεν γίνεται να μην πάρεις μαζί σου.
Μπορεί, βέβαια, το εμβληματικό ζαχαροπλαστείο να οφείλει τη δημοφιλία του, εν πολλοίς, στο ευωδιαστό του τσουρέκι, όμως, ο Τερκενλής δεν είναι μόνο αυτό και δεν έχει παρουσία μόνο στην Τσιμισκή και Αριστοτέλους γωνία.
Στα 66 χρόνια της, μέχρι τώρα, ιστορικής της διαδρομής, η επιχείρηση, εξελίχθηκε σε αλυσίδα κι αυτή τη στιγμή αριθμεί περί τα 20 καταστήματα σε διάφορα σημεία της χώρας. Σε κάθε ένα από αυτά, εάν είσαι λάτρης των γλυκών, θα διαπιστώσεις ότι οι… Σειρήνες που σε προ(σ)καλούν για να μπεις και να δοκιμάσεις είναι πολλές. Και πρέπει να δεθείς πολύ γερά στο κατάρτι της αυτοσυγκράτησης, εάν δεν θέλεις να υποκύψεις στον πειρασμό. Δεν είναι τυχαίο ότι συχνά - πυκνά σχηματίζονται ουρές στα μαγαζιά του δικτύου της αλυσίδας, όπως και ότι τα διπλοπαρκαρισμένα, με αναμμένα τα alarm, αυτοκίνητα, έξω από αυτά, αποτελούν σύνηθες φαινόμενο.
Ποτάμια από σοκολάτες και σιρόπια, μπερδεύονται με βουνά από άλευρα, αβγά και βούτυρα, σε μυστικές συνταγές και οδηγούν σε αναρίθμητους συνδυασμούς, που όρεξη να έχεις να δοκιμάζεις. Βέβαια οι επιλογές που ξεδιπλώνονται μπροστά στον καταναλωτή δεν εξαντλούνται μόνο στο κλασσικό παραδοσιακό τσουρέκι, το οποίο παρεμπιπτόντως συνεχίζει να κρατά τα σκήπτρα στην προτίμηση του κοινού. Δίπλα σε αυτή την all time classic πρόταση, η οικογένεια Τερκενλή έχει προσθέσει, στην πάροδο των ετών, και νέες ποικιλίες όπως το γεμιστό τσουρέκι με λευκή και σκούρα σοκολάτα, με κάστανο, φράουλα, λεμόνι κ.λπ, αλλά και σπεσιαλιτέ σαν το φυτικό τσουρέκι με γλυκιά κολοκύθα, πορτοκάλι και κακουλέ ή το αλμυρό τσουρέκι. Υπάρχουν, επίσης, πολλές προτάσεις σε κέικ, πίτες, κρουασάν, βουτήματα, τάρτες, μπισκότα, σιροπιαστά, σοκολατοειδή, παγωτό, παγωμένο γιαούρτι, παραδοσιακά και νηστίσιμα προϊόντα, snacks, καθώς και ειδικά παρασκευάσματα για κάθε εποχή και περίσταση, αφού στην Τερκενλής έχει αναπτυχθεί και βραχίονας εξυπηρέτησης catering.
Στη χρήση άριστων υλικών το… μυστικό
Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας του Τερκενλή; «Δεν υπάρχει κάποιο ιδιαίτερο υλικό ή προϊόν που να χρησιμοποιούμε και να κάνει τη διαφορά. Η χρήση άριστων υλικών σε συνδυασμό με τη σωστή επεξεργασία και την αγάπη για αυτή τη δουλειά μας οδηγούν σε ένα καλό αποτέλεσμα. Τα γλυκά, τα αλμυρά, αλλά και ο άρτος που παράγουμε, είναι οι μεταφορείς των ποιοτικών μας ενεργειών και κυρίως των συναισθημάτων μας, τα οποία κυριαρχούνται από σεβασμό, αφοσίωση και αγάπη για το αντικείμενο», τονίζει ο Παύλος Τερκενλής, ο οποίος βρίσκεται το τιμόνι της οικογενειακής επιχείρησης τα τελευταία χρόνια. Προσθέτει δε ότι στην Τερκενλής αφουγκράζονται τα μηνύματα της αγοράς, διότι «στόχος μας είναι να βελτιώνουμε καθημερινά την ποιότητα και να γίνονται όλοι μας οι συνεργάτες κοινωνοί αυτής της ατέρμονης πορείας». Ειδικά για το τσουρέκι διαβεβαιώνει ότι «φυσικά και δεν πρόκειται να αλλάξει κάτι που να βλάψει την παραγωγή του» και υπόσχεται στους απανταχού πιστούς φίλους των γεύσεων του ζαχαροπλαστείου ότι «θα γίνονται πάντα δοκιμές νέων προϊόντων και θα εισάγονται καινούρια είδη στην παραγωγή και στα καταστήματα, γιατί είναι κάτι που το θέλουμε τόσο εμείς, όσο κι ο κόσμος».
Το αποτύπωμα της κρίσης
Παρά την αναγνώριση που υπάρχει από το καταναλωτικό κοινό στα προϊόντα της αλυσίδας, η κρίση που μαστίζει την ελληνική οικονομία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην επιχείρηση. Αν κι όπως επισημαίνεται, με μικρότερη επιρροή σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Σύμφωνα με τον κ. Τερκενλή, η κρίση έχει επηρεάσει σε τρεις εντελώς διαφορετικές κατευθύνσεις. Η πρώτη, κατά το συνομιλητή μας, σχετίζεται με το γεγονός ότι ο καταναλωτής έχει απολέσει την οικονομική δυνατότητα να απολαμβάνει, σε συχνή περιοδικότητα, τη μικρή, αναγκαία, χαρά της κατανάλωσης ενός εδέσματος και έχει περιορίσει αισθητά τις ενέργειες που σχετίζονται γενικά με την απόλαυση, με αποτέλεσμα να συρρικνώνεται η κατά κεφαλήν κατανάλωση.
Η δεύτερη παράμετρος έχει να κάνει με την έλλειψη οικονομικού ελέγχου, αλλά και τήρησης βασικών κανόνων της αγοράς. Όπως τονίζει, ο κλάδος έχει κατακλυστεί από «επενδυτές» με αγνώστου προέλευσης κεφάλαια και παντελή έλλειψη επαγγελματικής δεοντολογίας και η εξέλιξη αυτή έχει στρεβλώσει την αγορά, εισάγοντας νέα ήθη στο φάσμα της αρτοζαχαροπλαστικής.
Ο τρίτος αρνητικός παράγοντας, τέλος, αφορά στις συνθήκες οικονομικής ασφυξίας που δημιουργούνται με την αύξηση των κοστολογίων των προϊόντων, αφού, όπως λέει, η άνοδος των τιμών των πρώτων υλών, την τελευταία πενταετία, συνεχίζεται αδιάλειπτα. Πρόκειται κυρίως για πρώτες ύλες ξένης προέλευσης που παραδοσιακά αποτελούσαν είτε προϊόντα της ελληνικής αγροτικής οικονομίας, είτε προϊόντα της δευτερογενούς παραγωγής. «Η ελληνική οικονομία συρρικνώθηκε, προμηθευτές εξαγοράστηκαν από πολυεθνικές και οι μικρομεσαίοι παραγωγοί εξαφανίστηκαν», υπογραμμίζει ο κ. Τερκενλής, ενώ σχολιάζοντας το κόστος της ενέργειας τονίζει ότι συνεχώς αυξάνει και πως η έλευση του φυσικού αερίου ουδόλως αποτέλεσε μια φθηνή ενεργειακή λύση στο επίπεδο των καταναλώσεων της εταιρείας.
«Παρόλα αυτά, μας δίνει ιδιαίτερο κουράγιο το γεγονός ότι, αν και παρατηρούμε συνεχή και αισθητή μείωση του μέσου όρου κατανάλωσης ανά πελάτη, ο αριθμός των πελατών συνεχώς αυξάνει ανά σημείο, αν και την ίδια στιγμή ο ανταγωνισμός μας κατακλύζει από παντού», αναφέρει ο κ. Τερκενλής. Μάλιστα για την πιστότητα των πελατών της επιχείρησης, ο συνομιλητής μας θυμάται ένα περιστατικό μια φορά σε ένα αεροπορικό του ταξίδι, όταν ο διπλανός του, χωρίς να γνωρίζει ότι απευθύνεται στον ιδιοκτήτη της αλυσίδας, τον επέπληξε όταν πίστεψε ότι θα τοποθετήσει την τσάντα του στη σακούλα με τα τσουρέκια που είχε αγοράσει πριν φύγει από τη Θεσσαλονίκη. «Σχεδόν με μάλωσε, αλλά όταν διαπίστωσα πως ο καυγάς που πήγε να στηθεί, ήταν για να μην στριμώξω τα τσουρέκια, χαμογέλασα και ξανακάθισα, χωρίς να του αποκαλύψω ποιος είμαι», λέει χαρακτηριστικά.
Με ρίζες στον προηγούμενο αιώνα
Η ιστορία της αλυσίδας Τερκενλή, έλκει τις ρίζες της στις αρχές του περασμένου αιώνα. Το θεμέλιο λίθο για το σημερινό οικοδόμημα τον έθεσε ο Σταύρος Τερκενλής ο οποίος άρχισε την καριέρα του στο χώρο της ζαχαροπλαστικής το μακρινό 1926, ως εργαζόμενος σε συγγενική επιχείρηση, από όπου αποχώρησε μετά από 20 έτη. Το 1948 ιδρύει τη δική του επιχείρηση, ανοίγοντας το ζαχαροπλαστείο Τερκενλής στη συμβολή των οδών Τσιμισκή και Αριστοτέλους, στη θέση που βρίσκεται ακόμη και σήμερα και έκτοτε ξεκινά μια πορεία άρρηκτα συνδεδεμένη με την ιστορία της πόλης και των κατοίκων της Θεσσαλονίκης.
Τη σκυτάλη της επιχείρησης, 40 χρόνια μετά, το 1988, την παίρνει στα χέρια του ο νεαρός, τότε, Παύλος Τερκενλής, γιος του ιδρυτή, ο οποίος έχοντας σπουδές –πέραν του πτυχίου από το τμήμα ηλεκτρολόγων μηχανικών της Πολυτεχνικής του ΑΠΘ και της λογιστικής- στην περίφημη σχολή αρτοζαχαροπλαστικής Le Cardon Bleu, στην «πόλη του Φωτός» και με πρακτική στο ζαχαροπλαστείο Steinmann της Ελβετίας, θα συνεχίσει την οικογενειακή παράδοση με επιτυχία. Αρχικά μάλιστα, όπως λέει, οι συνομιλητές του, στα επαγγελματικά ραντεβού, τον αντιμετώπιζαν με εμφανή έκπληξη, λόγω του νεαρού της ηλικίας του. «Νόμιζαν πως είμαι ο υιός ή ο εγγονός του ιδιοκτήτη και μέχρι να το συνειδητοποιήσουν καταλάβαινες την έκπληξή τους. Αλλά από τότε έχουν περάσει αρκετά χρόνια…», θυμάται ο κ. Τερκενλής.
Ως πρώτο βήμα, όντας στα ηνία της επιχείρησης, ανανεώνει και εκσυγχρονίζει το μηχανολογικό εξοπλισμό, εγκαθιστά νέες μονάδες παραγωγής και προσλαμβάνει νέα στελέχη και συνεργάτες στην παραγωγή και στη διάθεση. Πολλοί εξ αυτών των συνοδεύουν ακόμη και σήμερα στο χώρο εργασίας, έχοντας συμπληρώσει πάνω από 25 χρόνια δουλειάς, αφού οι σχέσεις της ιδιοκτησίας με το προσωπικό, ακόμη κι αν καμιά φορά πέρασαν από κύματα, ξεπεράστηκαν εντός της «οικογένειας». Και στα θέματα της μισθοδοσίας, όμως, όλα καταβάλλονται στο ακέραιο και στην ώρα τους, ενώ ως bonus, συχνά – πυκνά οι περίπου 300 εργαζόμενοι σε όλο το δίκτυο, έχουν τη δυνατότητα να ψωνίζουν από τα καταστήματα σε πολύ χαμηλές τιμές.
Προϊόντος του χρόνου, στην επιχείρηση εφαρμόζονται νέες ιδέες και πρακτικές στο εργαστήριο, διευρύνεται η γκάμα των προϊόντων, ενώ σταδιακά αναπτύσσεται και το δίκτυο καταστημάτων. Σήμερα η έδρα και το εργοστάσιο της Τερκενλή βρίσκεται στη Νέα Ραιδεστό, όπου διοίκηση και παραγωγή συνυπάρχουν (σε ένα χώρο 8.000τ.μ.) μαζί με ένα πρατήριο πώλησης προϊόντων. Υπάρχουν επίσης τρία καταστήματα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, δυο στο Ντεπώ και ένα στη Θέρμη, παρουσία στο εμπορικό κέντρο Mediterranean Cosmos, στο σιδηροδρομικό σταθμό, στο σταθμό υπεραστικών λεωφορείων, καθώς και διπλή παρουσία στο αεροδρόμιο Μακεδονία. Στην Αθήνα καταστήματα με το σήμα Τερκενλής θα βρει κανείς στο αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος, στα εμπορικά κέντρα The Mall & Golden Hall στο Μαρούσι και ένα στην περιοχή του Χαλανδρίου, ενώ στις εθνικές οδούς συναντάς διπλό σημείο στο ύψος της Λεπτοκαρυάς και ένα στη θέση Σπαθοβούνι στη Πελοπόννησο. Περίπου τα μισά από αυτά είναι ιδιόκτητα και τα άλλα λειτουργούν στο πλαίσιο συνεργασιών με άλλες εταιρείες. Εσχάτως στην «οικογένεια» της επιχείρησης προστέθηκε και ένα νέο concept, που γεννήθηκε από την Τερκενλής και ονομάζεται «ΚΛΕΑ». Πρόκειται για ένα σύγχρονο αρτοποιείο στο Πανόραμα Θεσσαλονίκης κι ένα αντίστοιχο με μορφή συνεργασίας στο αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος της Αθήνας.
πηγη: news247
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου
Το ialmopia.gr επιτρέπει στον χρήστη να αναρτά τα σχόλια και τις απόψεις του σε επίκαιρα θέματα/συζητήσεις. Τα σχόλια και οι απόψεις αυτές εκφράζουν αποκλειστικά τις προσωπικές θέσεις του εκάστοτε χρήστη και δεν υιοθετούνται από το ialmopia.gr. Σε κάθε περίπτωση, ο χρήστης οφείλει να εκφράζεται με τρόπο ώστε να μην παραβιάζει τους ελληνικούς νόμους. Σε αντίθετη περίπτωση, το ialmopia.gr διατηρεί το δικαίωμα να αποκλείει το χρήστη από την εν λόγω υπηρεσία.
Με εκτίμηση, Η συντακτική ομάδα του ialmopia.gr