Το πρωτοσέλιδο-σοκ της New York Post πριν από μερικές ημέρες, με τη φωτογραφία του άτυχου 58χρονου στο μετρό λίγο πριν παρασυρθεί από την αμαξοστοιχία, προκάλεσε πολύ θόρυβο και αντίθετες απόψεις για τη δημοσιοποίηση του στιγμιοτύπου. Αυτή η φωτογραφία, φυσικά, δεν είναι η μόνη που έχει διχάσει την παγκόσμια κοινή γνώμη, αφού και κατά το παρελθόν ο φωτογραφικός φακός έχει αποτυπώσει ιστορικές στιγμές, για τις οποίες ακόμα γίνεται πολύς ντόρος.
O αξιωματικός των Βιετκόνγκ - 1968
(Eddie Adams/AP)
Πρόκειται για μία εικόνα-σοκ από τον πόλεμο του Βιετνάμ, που έπαιξε ρόλο στις έντονες αντιδράσεις της κοινής γνώμης για την αμερικανική εκστρατεία. Ο φωτογράφος του AΡ,, Έντι Άνταμς, απαθανάτισε την 1η Φεβρουαρίου του 1968 τον βιετναμέζο στρατηγό Νγκούιεν Νγκοκ Λοάν να εκτελεί εν ψυχρώ, με μία σφαίρα στο κεφάλι, τον ύποπτο αξιωματικό των Βιετκόνγκ, Νγκούιεν Βαν Λεμ. Ο φωτογράφος κέρδισε το βραβείο Πούλιτζερ, όμως φαίνεται πως το στιγμιότυπο αυτό τον σημάδεψε για μια ζωή. «Δύο άνθρωποι πέθαναν σε αυτή τη φωτογραφία: Ο αξιωματικός από τη σφαίρα και ο στρατηγός από τη φωτογραφική μου μηχανή. Οι φωτογραφίες είναι, ακόμα, τα ισχυρότερα όπλα στον κόσμο. Οι άνθρωποι τις πιστεύουν, ακόμα κι αν λένε τη μισή αλήθεια» έγραψε ο Άμνταμς στο περιοδικό TIME το 1998.
Το κορίτσι της βόμβας Ναπάλμ - 1972
(AP Photo/Nick Ut)
Η εννιάχρονη τότε Κιμ Φουκ είναι η πρωταγωνίστρια της περίφημης φωτογραφίας «Κορίτσι της βόμβας Ναπάλμ» που τράβηξε ο Χούινχ Κονγκ «Νικ» Ουτ. Ο φωτογράφος, εκτός του ότι έσωσε την μικρή Βιετναμέζα, μεταφέροντάς την στο νοσοκομείο, κέρδισε και το βραβείο Πούλιτζερ. Το στιγμιότυπο απεικονίζει παιδιά που έτρεχαν να ξεφύγουν από τις αμερικανικές βόμβες που έπεφταν «βροχή» στο χωριό τους. Η Κιμ έτρεχε ολόγυμνη, αφού οι ναπάλμ είχαν κατακάψει τα ρούχα της. Η φωτογραφία αυτή, μέσω του Associated Press, αποτύπωσε με ιδιαίτερα γλαφυρό τρόπο τη φρίκη του πολέμου στην χώρα της νοτιοανατολικής Ασίας. Η φωτογραφία σόκαρε ακόμα περισσότερο, αφού αποτέλεσε εξαίρεση στην αυστηρή πολιτική του πρακτορείου κατά του γυμνού.
Το αγόρι και ο γύπας - 1993
(Kevin Carter/CORBIS/Sygma)
Το 1993 ο νοτιοαφρικανός φωτορεπόρτερ Κέβιν Κάρτερ δέχτηκε σφοδρά «πυρά» για τη φωτογραφία, με πρωταγωνιστές ένα αγόρι και έναν γύπα. Στο στιγμιότυπο, το αγοράκι από το Σουδάν είναι πεινασμένο και αποστεωμένο σε τέτοιο βαθμό που έχει προσελκύσει την προσοχή του αρπακτικού, που το βλέπει ως λεία του. Το εντυπωσιακό, όσο και φρικτό, στιγμιότυπο μπορεί να χάρισε στον Κάρτερ το βραβείο Πούλιτζερ, του επέφερε όμως δριμείες επικρίσεις, για το γεγονός ότι δεν βοήθησε το αγόρι. Τρεις μήνες μετά τη βράβευσή του, ο Νοτιοαφρικανός έδωσε τέλος στη ζωή του.
Η χαρά, ο τρόμος και οι Δίδυμοι Πύργοι - 2001
(Thomas Hoepker/Magnum και David Surowiecki/Getty Images)
Δύο από τις πιο πολυσυζητημένες φωτογραφίες της 11ης Σεπτεμβρίου του 2001 είναι αυτές των Τόμας Χέπκερ και Ντέιβιντ Σουροβιέτσκι. Η φωτογραφία στα αριστερά με την ανέμελη παρέα να περνάει ευχάριστα την ώρα της, ενώ πίσω της ξεπροβάλλει πυκνός καπνός, αποτέλεσμα μιας ανείπωτης τραγωδίας στη Νέα Υόρκη, βγήκε στη δημόσιότητα το 2006. Το συγκεκριμένο στιγμιότυπο «ενόχλησε» πολλούς. Κι αυτό γιατί, όπως έγραψε ο Φρανκ Ριτς στους New York Times, συμβολίζει «την αποτυχία της Αμερικής να πάρει το μάθημά της από εκείνη την τραγική ημέρα και να αλλάξει ως έθνος». Η έτερη φωτογραφία, στα δεξιά, που φιγούραρε στη New York Daily News, προκάλεσε πολλές αντιδράσεις, αφού η δημοσιοποίηση ήρθε σε μία τραγική στιγμή για τον φοβισμένο αμερικανικό λαό. Οι υπεύθυνοι της εφημερίδας ξεκαθάρισαν με σαφή τρόπο ότι έβαλαν την φωτογραφία αυτή -με τους εργαζόμενους να πέφτουν στο κενό από τον πύργο- στο πρωτοσέλιδο διότι «δεν πρόκειται για το... σχολείο. Πρόκειται για τον πραγματικό κόσμο και δεν θα πρέπει να προστατεύσουμε τους αναγνώστες μας από αυτόν».
Οι αμερικανοί στρατιώτες και οι νεκροί Ταλιμπάν - 2012
(Los Angeles Times)
Στις 18 Απριλίου οι Los Angeles Times κυκλοφόρησαν με δύο σκληρές φωτογραφίες που απεικόνιζαν αμερικανούς στρατιώτες δίπλα σε άψυχα σώματα Αφγανών. Σύμφωνα με τον συντάκτη της εφημερίδας το στιγμιότυπο δόθηκε από «έναν στρατιώτη στη μονάδα που ανησύχησε ότι οι φωτογραφίες αποτυπώνουν έλλειψη πειθαρχίας και ένα έλλειμμα ηγεσίας που έθεσε σε κίνδυνο την ασφάλεια των στρατευμάτων». Η εφημερίδα είχε στην κατοχή της άλλες 16 εικόνες, τις οποίες δεν εξέδωσε. Το υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ, μέσω του Λίον Πανέτα, αποδοκίμασε τη δημοσιοποίηση των φωτογραφιών, ζητώντας «συγνώμη για το περιεχόμενό τους». Παράλληλα, πρόσθεσε πως ήταν ανοησία των στρατιωτών, αλλά τους δικαιολόγησε εν μέρει, εξαιτίας της σκληρότητας του πολέμου...
O αξιωματικός των Βιετκόνγκ - 1968
(Eddie Adams/AP)
Πρόκειται για μία εικόνα-σοκ από τον πόλεμο του Βιετνάμ, που έπαιξε ρόλο στις έντονες αντιδράσεις της κοινής γνώμης για την αμερικανική εκστρατεία. Ο φωτογράφος του AΡ,, Έντι Άνταμς, απαθανάτισε την 1η Φεβρουαρίου του 1968 τον βιετναμέζο στρατηγό Νγκούιεν Νγκοκ Λοάν να εκτελεί εν ψυχρώ, με μία σφαίρα στο κεφάλι, τον ύποπτο αξιωματικό των Βιετκόνγκ, Νγκούιεν Βαν Λεμ. Ο φωτογράφος κέρδισε το βραβείο Πούλιτζερ, όμως φαίνεται πως το στιγμιότυπο αυτό τον σημάδεψε για μια ζωή. «Δύο άνθρωποι πέθαναν σε αυτή τη φωτογραφία: Ο αξιωματικός από τη σφαίρα και ο στρατηγός από τη φωτογραφική μου μηχανή. Οι φωτογραφίες είναι, ακόμα, τα ισχυρότερα όπλα στον κόσμο. Οι άνθρωποι τις πιστεύουν, ακόμα κι αν λένε τη μισή αλήθεια» έγραψε ο Άμνταμς στο περιοδικό TIME το 1998.
Το κορίτσι της βόμβας Ναπάλμ - 1972
(AP Photo/Nick Ut)
Η εννιάχρονη τότε Κιμ Φουκ είναι η πρωταγωνίστρια της περίφημης φωτογραφίας «Κορίτσι της βόμβας Ναπάλμ» που τράβηξε ο Χούινχ Κονγκ «Νικ» Ουτ. Ο φωτογράφος, εκτός του ότι έσωσε την μικρή Βιετναμέζα, μεταφέροντάς την στο νοσοκομείο, κέρδισε και το βραβείο Πούλιτζερ. Το στιγμιότυπο απεικονίζει παιδιά που έτρεχαν να ξεφύγουν από τις αμερικανικές βόμβες που έπεφταν «βροχή» στο χωριό τους. Η Κιμ έτρεχε ολόγυμνη, αφού οι ναπάλμ είχαν κατακάψει τα ρούχα της. Η φωτογραφία αυτή, μέσω του Associated Press, αποτύπωσε με ιδιαίτερα γλαφυρό τρόπο τη φρίκη του πολέμου στην χώρα της νοτιοανατολικής Ασίας. Η φωτογραφία σόκαρε ακόμα περισσότερο, αφού αποτέλεσε εξαίρεση στην αυστηρή πολιτική του πρακτορείου κατά του γυμνού.
Το αγόρι και ο γύπας - 1993
(Kevin Carter/CORBIS/Sygma)
Το 1993 ο νοτιοαφρικανός φωτορεπόρτερ Κέβιν Κάρτερ δέχτηκε σφοδρά «πυρά» για τη φωτογραφία, με πρωταγωνιστές ένα αγόρι και έναν γύπα. Στο στιγμιότυπο, το αγοράκι από το Σουδάν είναι πεινασμένο και αποστεωμένο σε τέτοιο βαθμό που έχει προσελκύσει την προσοχή του αρπακτικού, που το βλέπει ως λεία του. Το εντυπωσιακό, όσο και φρικτό, στιγμιότυπο μπορεί να χάρισε στον Κάρτερ το βραβείο Πούλιτζερ, του επέφερε όμως δριμείες επικρίσεις, για το γεγονός ότι δεν βοήθησε το αγόρι. Τρεις μήνες μετά τη βράβευσή του, ο Νοτιοαφρικανός έδωσε τέλος στη ζωή του.
Η χαρά, ο τρόμος και οι Δίδυμοι Πύργοι - 2001
(Thomas Hoepker/Magnum και David Surowiecki/Getty Images)
Δύο από τις πιο πολυσυζητημένες φωτογραφίες της 11ης Σεπτεμβρίου του 2001 είναι αυτές των Τόμας Χέπκερ και Ντέιβιντ Σουροβιέτσκι. Η φωτογραφία στα αριστερά με την ανέμελη παρέα να περνάει ευχάριστα την ώρα της, ενώ πίσω της ξεπροβάλλει πυκνός καπνός, αποτέλεσμα μιας ανείπωτης τραγωδίας στη Νέα Υόρκη, βγήκε στη δημόσιότητα το 2006. Το συγκεκριμένο στιγμιότυπο «ενόχλησε» πολλούς. Κι αυτό γιατί, όπως έγραψε ο Φρανκ Ριτς στους New York Times, συμβολίζει «την αποτυχία της Αμερικής να πάρει το μάθημά της από εκείνη την τραγική ημέρα και να αλλάξει ως έθνος». Η έτερη φωτογραφία, στα δεξιά, που φιγούραρε στη New York Daily News, προκάλεσε πολλές αντιδράσεις, αφού η δημοσιοποίηση ήρθε σε μία τραγική στιγμή για τον φοβισμένο αμερικανικό λαό. Οι υπεύθυνοι της εφημερίδας ξεκαθάρισαν με σαφή τρόπο ότι έβαλαν την φωτογραφία αυτή -με τους εργαζόμενους να πέφτουν στο κενό από τον πύργο- στο πρωτοσέλιδο διότι «δεν πρόκειται για το... σχολείο. Πρόκειται για τον πραγματικό κόσμο και δεν θα πρέπει να προστατεύσουμε τους αναγνώστες μας από αυτόν».
Οι αμερικανοί στρατιώτες και οι νεκροί Ταλιμπάν - 2012
(Los Angeles Times)
Στις 18 Απριλίου οι Los Angeles Times κυκλοφόρησαν με δύο σκληρές φωτογραφίες που απεικόνιζαν αμερικανούς στρατιώτες δίπλα σε άψυχα σώματα Αφγανών. Σύμφωνα με τον συντάκτη της εφημερίδας το στιγμιότυπο δόθηκε από «έναν στρατιώτη στη μονάδα που ανησύχησε ότι οι φωτογραφίες αποτυπώνουν έλλειψη πειθαρχίας και ένα έλλειμμα ηγεσίας που έθεσε σε κίνδυνο την ασφάλεια των στρατευμάτων». Η εφημερίδα είχε στην κατοχή της άλλες 16 εικόνες, τις οποίες δεν εξέδωσε. Το υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ, μέσω του Λίον Πανέτα, αποδοκίμασε τη δημοσιοποίηση των φωτογραφιών, ζητώντας «συγνώμη για το περιεχόμενό τους». Παράλληλα, πρόσθεσε πως ήταν ανοησία των στρατιωτών, αλλά τους δικαιολόγησε εν μέρει, εξαιτίας της σκληρότητας του πολέμου...
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου
Το ialmopia.gr επιτρέπει στον χρήστη να αναρτά τα σχόλια και τις απόψεις του σε επίκαιρα θέματα/συζητήσεις. Τα σχόλια και οι απόψεις αυτές εκφράζουν αποκλειστικά τις προσωπικές θέσεις του εκάστοτε χρήστη και δεν υιοθετούνται από το ialmopia.gr. Σε κάθε περίπτωση, ο χρήστης οφείλει να εκφράζεται με τρόπο ώστε να μην παραβιάζει τους ελληνικούς νόμους. Σε αντίθετη περίπτωση, το ialmopia.gr διατηρεί το δικαίωμα να αποκλείει το χρήστη από την εν λόγω υπηρεσία.
Με εκτίμηση, Η συντακτική ομάδα του ialmopia.gr